Citat:
MajorFatal:
Ali to su videli i oni koji su odlučili da posmatraju identične blizance koji su odrastali u različitim uslovima, tako da zahvaljujući njima sad znamo i tačno koje su to osobine ličnosti koje se nasledjuju a to su fizički izgled i temperament, inteligencija i karakakter nisu na tom spisku.
Mozda nisi bas ispratio sta se desavalo u poslednjih 15-20g. Kreni od novinskih clanaka:
http://www.nytimes.com/2009/01/11/magazine/11Genome-t.html pre nego sto se prabacis na neke ozbiljnije tekstove.
===
The most prominent finding of behavioral genetics has been summarized by the psychologist Eric Turkheimer: “The nature-nurture debate is over. . . . All human behavioral traits are heritable.” By this he meant that a substantial fraction of the variation among individuals within a culture can be linked to variation in their genes. Whether you measure intelligence or personality, religiosity or political orientation, television watching or cigarette smoking, the outcome is the same. Identical twins (who share all their genes) are more similar than fraternal twins (who share half their genes that vary among people). Biological siblings (who share half those genes too) are more similar than adopted siblings (who share no more genes than do strangers). And identical twins separated at birth and raised in different adoptive homes (who share their genes but not their environments) are uncannily similar.
===
Citat:
MajorFatal:
Mslm, rodiš ga, gajiš ga, polovinu gena ima od tebe, provodi vreme sa tobom, učiš ga da hoda, da govori, dok konačno ne progovori i kaže mama, i posle nekog vremena po svojim kriterijumima mu procenjuješ inteligenciju? A preslikavanje je popularan metod u nauci. Samo što inteligencija nije nasledjena nego naučena, usvojena učenjem, najviše što možeš da kažeš da je nasledjena kulturološki, sa prenosom znanja, tradicije. Koliki nivo inteligencije možeš da izmeriš aboridžinu na standardnim testovima koje pisac voli? A kako će proći deca iz afrike što ih je usvojila Andjelina Džoli? Ako budu vredni, a uslove će imati, imaju izglede za Harvard kao bilo koje dete iz usa.
Stvari nisu ni priblizno tako jednostavne, rekao sam ti vec, ja imam troje dece, tri razlicita karaktera od kad su rodjeni, tri razlicite licnosti, tri razlicite price, tri razlicite inerakcija sa svetom i roditeljima. Ti samo mozes da malo motas levo destno i naravno - ono sto je najbitnije - izvuces maksimalni potencijal iz deteta, ali onaj potencijal koji vec postoji. Iz mnogih ljudi nije izvucen ni priblizan potencijal koji bi mogao, i tu se slazem da drustvo i roditelji trebaju da odigraju svoju ulogu.
Moje najstarije dete je naucilo abecedu pre trece godine, znalo je da otkuca kompletnu abecedu na kompu, da napise male reci - tipa mama, tata, svoje ime itd. Znam da zvuci kao SF, ali bukvalno se to desilo, sad tecno cita dok njegova generacija uci slova. Nismo ga terali ili forsirali, niti nam je bitno da dete cita sa 3 godine, jednostavno je samo bilo opsednuto sa slovima, smaralo je iz dana u dan da ga naucimo. Ljudi su nas pitali kojim metodom smo ga ucili i sl. - nista bato, nema metod, sta god da ima slova (igracka, TV, knjiga, kompjuter, majica sve) ono bi pokazivalo na slovo i trazilo da mu kazemo. I to je samo citanje, ostale stvari kapira ili kao njegova generacija ili SLABIJE.
Sad je i mladje dete - posto vidi starije da cita, krenulo da smara da ga naucimo da cita, bato - nema sanse, ne moze da upamti 5 slova :D :D :D, sto je i normalno za taj uzrast.
Upamtice kad mu dodje vreme, ni zena ni ja nismo citali pre skole, niti mislimo da je to nesto bitno za tako malo dete da nauci, i sad kad bas smara, pokazemo mu 20min i idemo da slazemo kockice ili bojimo nesto, naravno nismo ni blizo da je naucilo bar abecedu.
Kapiras - ja mogu da se ubijem od ucenja deteta, ali ono moze da nauci samo koliko moze da nauci, preko toga frustriras i sebe i dete, naravno ako ulozis dovoljno truda ti mozes da izvuces maksimum i tu se slazemo. Postoji eksperiment gde su decu koja su retardirana i nesposobna da nauce da citaju, uz koristenje standardanog kurikuluma, intenzivno ucili da citaju godinama, i na kraju ih je vecina uspela da nauci da procita tekst. I to podrzavam, treba da se ulaze u edukaciju, ali koliko god ulagao u nekog, uvek ces udariti u precku preko koje dalje jako tesko ide, i ta je precka tu postavljena od kad se dete rodilo.
Citat:
MajorFatal:
U vezi sa onim osobama što su ih našli u divljini a u istu dospeli pre početka procesa učenja: osim što su bili prljavi, čupavi, iskeženi itd...neke su uspeli da nauče da govore, neke ne...većina dugo vremena po pronalaženju nisu jeli rukama! Nego direktno zubima. Nisu šake koristili onako kako ih koriste ljudi. Nisu se u divljini ogrnuli kožom ulovljene životinje, nisu otkrili točak, nisu zapalili vatru itd...Na koliko bi procenio taj nivo inteligencije? Kako bi opisao taj karakter? Pa tu bi više imalo smisla raspravljati da li je to uopšte ljudsko biće nego razmatrati kakvog je karaktera. Životinjskog je karaktera. Da li bi stvarno tvrdio da je taj nivo inteligencije nasledilo od roditelja?
To je potpuno odvojena prica, i ne bih hteo da idem u tom smeru, ne zato sto se ova prica ne uklapa u ovo sto sam gore napisao, nego je ovo preobimno i komplikovano pitanje, jako interesantno, ali dok se ne slozimo oko ovog gore, bolje da ne otvaramo u paraleli i ovo...
@pajapop - moras da pohvatas neke osnove na ovu temu. Znam da pises dobronamerno, ali sve sto si napisao je poprilicno netacno.
[Ovu poruku je menjao bananaphone dana 09.03.2018. u 09:23 GMT+1]